Wist je dat onze digitale infrastructuur, voor 4% van onze globale CO₂ emissies zorgt?
Dat lijkt misschien weinig, maar het is één van de weinige cijfers die nog steeds exponentieel stijgt. Zonder teken van verbetering.
Onze digitale wereld en zijn data is op weg om de grootste vervuiler te worden de komende jaren.
Data is de nieuwe olie.
Ons data verbruik accelereert aan ongekende snelheid door goedkope opslag, streaming video, AI-modellen en Future data.
Weet je nog die TikTok video die je eerder vandaag zag?
Er is minder dan 5% kans dat iemand die ooit nog zal bekijken na volgende maand.
Maar hij zal blijven bestaan. En blijven energie en opslagruimte verspillen.
De gemiddelde website is de laatste 4 jaar met 300% in omvang gegroeid.
Want data is nog steeds goedkoop.
Goedkoop maar verspillend.
Het optimaliseren van opslag, vereenvoudigen van je klanten ervaring en duidelijke Carbon goals opstellen kan voor een reductie tot 30% zorgen.
Hoe verspillend zijn jouw digitale ervaringen?
Weet jij hoe je digitaal duurzamer kan worden?