Club Brugge KV is één van de oudste maar absoluut de meest data-gedreven voetbalploeg van België. Om het comfort van hun fan experience te verbeteren kwamen ze naar ons om hun te helpen bij het vendor selectie proces voor nieuwe payment & access mogelijkheden.
"Hoe kiezen we de juiste partners om de payment & access experience beter te maken?"
Hoewel het team bij Club Brugge al een redelijk sterk beeld had van de opties op de markt en wat er leefde bij andere clubs, hadden ze toch moeite om een paar hele grote knopen door te hakken.
Samen bogen we ons over 3 grote vraagstukken:
1) Hoe kunnen we de flow voor fans vereenvoudigen en tegelijkertijd méér opties aanbieden?
2) Hoe kiezen we de juiste partners in dit verhaal?
3) Hoe verlagen we de frictie bij de uitrol
Met Better Things zorgden we voor de juiste strategische omkadering om dit traject te begeleiden. Een aantal cruciale vragen over het model en de selectie van de juiste partners zou belangrijk worden bij de effectieve opties die we het komende seizoen konden uitrollen.
Samen zorgden we dat er een duidelijk beslissingskader gemaakt werd. Een kader dat vanuit de ideale fan ervaring vertrekt en criteria opstelde waar we vendors konden aan aftoetsen.
Voor het team maakten we een kleine tool die het mogelijk maakte om elke vendor af te toetsen binnen het groter geheel en zo de juiste keuzes te maken.
Uiteindelijk werden Skidata, Adyen en Sjef gekozen als de juiste partners in dit verhaal.
De nieuwe opties en methodes zou voor de fans een grote verandering worden. Zo hadden ze potentieel veel vragen over wat er nu met het oude systeem zou gebeuren én of ze veel tijd om aan te passen zouden krijgen.
Deze, en andere bezorgdheden, gaven we tijdens het traject de nodige aandacht. Want bij elke gedragsverandering komt altijd een transitie periode met veel en duidelijke communicatie.
Het nieuwe seizoen '24-'25 ging voor Club Brugge van start met de uitrol van de nieuwe betaal- en toegangsmethodes. Waarbij de fans nu kunnen kiezen om naast hun Club ID en de App te betalen met hun eigen credit- of debetkaart. En tot slot kregen de fans ook eindelijk toegang tot het stadion via hun Club ID of App te scannen.
Minder papier, minder gedoe en meer mogelijkheden om als fan optimaal van de match te kunnen genieten.